Buurman Dick en ik zijn al een poosje bezig om dit probleem op te lossen, maar het wil nog niet lukken. Wat gebeurt er!? Welnu, de motor heeft een paar dagen gestaan, bij de eerste 2 keer starten is er een vonk, daarna gebeurt er niks meer. We hebben zo'n beetje alles vervangen/nagelopen wat er in het ontstekings circuit na te lopen valt ( Minne, bedankt voor de reserve CDI, ICU, bobine, enz.) Dodemansknop, contactslot en de schakelaar op de zijstandaard zijn ook goed. Speelt de YPVS unit ook nog een rol in dit geheel!!?? Wij zitten nu een beetje op een dood spoor....
Volgens mij is het zo dat de YPVS in zijn rustpositie in de " open" stand staat. Als je gaat starten en je ecu neemt een toerental waar dan gaat de YPVS naar de " dicht" positie en trekt dus aardig wat stroom uit het circuit weg. De ypvs controller kan je gewoon afkoppelen en je zou dan iig een vonk moeten hebben. Kijk ook even goed naar je zekeringen of daar geen corrosie tussen zit. Ik zou beginnen met het meten van de spanning op je CDI op het moment van starten. kijk eens of die stabiel blijft!
Als je de motor stopt met het contactslot saat de PV dicht, zet je hem uit met de dodemansknop staatie open, herkenbaar aan het karakteristieke HUUUT-HUUUT-HUUUT of HUUT-HUUT. Kan ook andersom zijn maar in ieder geval was het zo ingericht dat bij stilstand de PV altijd dezelfde positie aanneemt en dat kan ook nog best wel helemaal open zijn. Maar wees niet bang: die PV heeft niks met de ontsteking van doen. Je weet dat je RD volledig zonder accu of welke toegevoegde boordspanning kan rijden. de ontsteking is volledig autonoom met eigen wikkelingen. Waarschijnlijk is de accu goed, naar ik aanneem? Maakt niet uit.
De spoeltjes die de ontsteking van spanning voorzienbestaan uit koperdraad met een verflaagje eromheen. Door trillingen en magnetische velden kan dat verflaagje langzaamaan gaan slijten en als het doorgesleten is heb je al kortsluiting in één spoel, dat kunnen best 15 wikkelingen zijn, die worden door die sluiting warm, heet zelfs en daardoor brand die lak er nog sneller en makkelijker af waardoor op enig moment je ontsteking de geest geeft. Kijk maar eens naar de ontstekingsspoelen, dus niet die 3 witte draden maar de andere twee, Groen en bruin? Ik weet het niet, maar die spoelen zijn dan meestal verrot.
Afstand opnemer/Magneet te groot? Kijk es of het magneetje op het vliegwiel nog wel een magneetje is? Die spoel is 0,04 ohm ofzo, en als die stuk is is hij nog maar 0,035 ohm, Fictief, maar het verschil tussen een stukke spoel en een hele is minimaal
kabelboom probleem? Vraag aan Mine een kabelboom te leen. Alleen even gerelateerde delen aansluiten om een hem te laten lopen zoals o.a. (kabelboom even los over de motor leggen) ontsteking, massa, bobine, CDI, eventueel accu, YPVS besturingkastje (is vlg mij niet perse nodig), etc.
Trek trouwens eerst eens de stekker los van de rechter stuurschakelaars