Ik tank het liefst v-power of 98 met mijn rd400. Okal merk ik geen verschil met 95, weet ik dat brandstof met een hoger octaan gehalte minder kans geven op detonatie.
Met een "tamme" motor hoeft je octaan gehalte niet zo hoog te zijn omdat de compressie verhouding vrij laag is. Mijn rd400 was origineel 1:8 ofzo, ik heb hem verhoogd naar 1:11,5 Maar vanaf 1:12 begint je octaan gehalte echt mee te spelen. Mijn zundapp (50cc) heb ik zelfs naar 1:13,5 verhoogd en die liep aanzienlijk beter op v-power dan op gewone 95.
Ik doe sinds vorig jaar dit door de benzine om verouderen bij het stilstaan tegen te gaan. Ander bijkomend effect is dat hij voelbaar beter reageert op het gas, en na de winterstop geen last van plakkende vlotternaalden enz.
yamaha ZEGT 98. Ik heb altijd 98 gereden. Tot Sjako er een keer 95 inkieperde. Het leek wel oftie uitelkaarvloog. Rammelen, kreunen en steunen... allemaal door dat detoneren.. @Sascha, 1:8 hebben ze statisch... op het moment dat je uitlaten gaan refecteren, in de volksmond, alsie in de powerband komt loopt die compressie op naar 1 op 15. Gooi er maar gewoon 98 in. 100 en 102 is overkill. 98 gaat niet dieselen. Een nadeel van 100 en 102 is dat het "te slecht" brandt. Het tegenovergestelde nadeel van 95.