De koppeling ligt eruit [slipt]. Nu heb ik dze 5000 Km geleden al een keer vervangen door een EBC set. Weet iemand of er nog andere [lees betere?] setjes te krijgen zijn ?
Als je je 500 nieuw hebt gekocht is de eerste originele koppeling ook veel langer meegegaan dan 5000 km, misschien wel 20 of 30 K. Dat wil zeggen dat die originele platen gewoon voldoen. Ik heb als Genuine-Yamaha Parts koper geen ervaring met andere dan originele platen. Wel met verkeerde olie. Met niet originele remblokken, ook frictie, heb ik verder alleen maar goede ervaring. EBC-Platen moeten gewoon voldoen. Boosdoeners zijn wel eens de uitgeharde rubberringen tussen de platen of het gebruik van SAE80 / 10W30 van verkeerde makelij. Goed voor een autoversnellingsbak of nog erger, Cardan, maar fataal voor een natte koppeling. Het wil wel helpen om een paar honderd kilometer met ATF te rijden. Alhoewel de smerende hechtende dopes zich maar moeilijk laten verwijderen. Het is moeilijk te bevatten dat een onderdeel met hoge frictie in een hoogwaardige smerende substantie hangt
Olie heb ik idd ook geprobeert [Motuul/Kroon/ Castrol. Het maakt allemaal niets uit. Heb even bij de dealer geinformeerd en de orginele platen zijn idd gewoon nog leverbaar[14 euries per stuk]. Ik heb ook nog een setje versterkte veren liggen ... denk dat ik die er ook maar inzet [ 3 versterkte en 3 orginele veren] als je alle 6 die versterkte veren er in zet dan gaat de koppeling echt behoorlijk zwaar. Btw, de EBC platen heb ik er ooit nieuw ingezet en voldeden toen ook goed. Denk aleen dat ze gewoon heel snel slijten.
Als je de RD500 TSI Tuning sheet bekijkt dan spreekt men ook over het verwijderen van de "cushion-ring" en sterkere veren partno 90501-23141. De cusions verwijderen kan ik ook nog proberen....weet echter niet wat de nadelen kunnen zijn.
De Cushions hebben een dempende werking bij het loslaten van de koppeling, maar vooral een lossende werking bij het inknijpen. platen blijven plakken zonder goede cushions. Niet onoverkomelijk. Maar ik denk dat als je platen versleten zijn, dus echt dunner, dat je niet naar een oplossing voor slip moet zoeken maar voor slijtage. Ik zou de originele overwegen. Met ATF slijten ze nog harder. ATF is geen smeermiddel, het is ook geen olie. ATF is een vulmiddel en warmteafvoerder. Het is een vloeistof (Fluid) maar omdat er geen vrijvende delen in je blok zitten kan je ATF als alternatief gebruiken. Ik ben er altijd zeer tevreden over geweest. Dat de koppeling wel eens "SQUEEK" zegt is een mooie indicatie van hoe ver je gaat
Yep, dat is tie. Heb dit voorjaar de bakolie voor de tweede keer ververst sinds de aanschaf in '98. Was aardig troebel, maar reed er niet minder om. Heeft er ong 31.000km ingezeten.