En ja dit is wel de eerste keer dat ik een blok zelfstandig doe, Wel eerder onder begeleiding van mijn "leermeester" Theo van Baden mn zundapp blok gedaan. Krukas heb ik niet zelf gedaan, wil ik wel gaan leren maar zon 2 cilinder krukas is echt geen katten pis. Ik heb wel gekeken naar hoe Theo dat deed en die krukas was echt een stugge hufter om te richten. Cilinders kotteren was voor mij ook de eerste keer, carters bewerken ook, Cilinderkoppen heb ik wel vaker gedaan maar nog nooit zo mooi als nu. Zuigers had ik nog nooit afgedraaid, wel al heel vaak aan zuigers geveild. En het was de eerste keer dat ik ergens echt een extra spoelkanaal bij gemaakt heb, in mn zundapp heb ik wel ooit 2 van die blinde poorten gemaakt (waar ik trouwens ook altijd wel een fan van ben)
Ik heb zo'n ultrasoon badje, eigenlijk alleen om mijn bril schoom te maken. Maar de optie om dit als vervanger va de Schumma Engine Conditioner te gebruiken opent perspectieven. In beginsel staan mijn brommers al jaren stil met vervuilde carbs die ik gewoon niet mooi schoon krijg. Hoe gaat dat met messing van de sproeiers??
Gewoon je hele carburateur er in dumpen op de pakkingen, plastic vlotters en rubbertjes na. Wel je carburateur helemaal uit elkaar halen.
En nu de goude tip! Als je het zwikkie er uit haalt moet je er meteen een plens benzine of kruipolie over heen gooien want anders slaat het aluminium meteen wit uit.
werk regelmatig met citroenzuur en het is een minder agressief zuur wat aluminium aantast. Maar ik denk dat in een redelijke concentratie het een goede reiniger van carbs kan zijn. Het maakt ook koper soorten en legeringen weer mooi blank. Ik zelf heb het nooit getest op carbs maar na het lezen van bovenstaand kreeg ik ineens deze ingeving.
BTW citroenzuur is te verkrijgen in korrelvorm bij o.a. Surinaamse winkels, wordt namelijk ook toegepast in onze/hun voedselketen
Zou kunnen, heb wel vaker industriële ontvetters gewerkt op citroen basis en dat werkte goed!
Maar dat spul dat wij in die ultrasoon gooien tast alleen het aluminium aan als je het er uit haal en het met zuurstof in aanraking komt en dat ga je dus tegen door het meteen af te spoelen met benzine.