ik ben marco, 42 jaar en in het bezit van een xs 500 van '77 en een rd 350 van '83. over de laatste motor gaat dit topic. nadat ik erachter ben gekomen dat er speling op de krukas lagers zit, heb ik het blok gedemonteerd en de cilinders eraf gehaald. tot mijn verbazing zitten er 2 verschillende maten zuiger in, 1 met 0,5 overmaat en 1 met 0,75 overmaat. dit lijkt me niet de bedoeling?? dan komt mijn vraag: zit er in het zuiden des lands iemand die de krukas en de cilinders weer in orde kan maken? ook lijkt het me niet verkeerd de rest van het blok ook na te kijken. iemand enig idee wat een ongeveer prijs ik kan verwachten voor de krukas en cilinders met nieuwe zuigers incl. pakkingen keerringen enz??
Die verschillende zuigers zal best een voorgaande fout als oorzaak hebben. Of er is bij het boren / honen iets foutgegaan. Of vlak erna toen hij weer reed. Toen heeft men precies volgens mijn principe van "je hebt geen tweecilinder maar twee ééncilinders" dus één zuiger vervangen. Dat geeft niks.
De speling in je krukaslagers, pasop! Als je geen speling in die lagers hebt gaat-ie kapot. Lagers werden op kwaliteit geselecteerd en de slechtste lagers werden krukaslagers, Dat zijn C3 lagers. En dat is omdar de krukas anders uitzet dan het blok, en de enige plek waar dit opgevangen kan worden is in de lagers. Vandaar dat er altijd ruimte in zit. Kijk, rammelen en zingen is natuurlijk geen goed teken. Maar als je aan het vliegwiel trekt en beweegt denk ik dat je best 0,1mm, dus hoorbaar ruimte mag hebben. Als het vliegwiel de spoelen raakt is er teveel speling. Voor de speling hoef je dus niet direct lagers te vervangen, keerringen daarentegen drogen uit en willen wel eens knorrig doen.
dat klinkt goed, ik voel wel speling maar de spoelen raakt het vliegwiel zeker niet. de speling is ook minimaal, maar ik dacht dat er dus geen speling voelbaar mocht zijn. dat laat ik dus zoals het is. dan heb ik nog een vraag, wat is de maximale overmaat wat bij originele cilinders mogelijk is? er zit nu dus bij 1 cilinder 0,75 in. kan deze nog opgeboord worden voor een nieuwe zuiger? de andere cilinder gaat dan natuurlijk ook mee! bedankt voor jullie reacties,
kan wel, maar ik weet niet wat de 0.75 zuiger meegemaakt heeft. ik heb de handel nu uit elkaar liggen, dus kan het in 1 keer naar mijn zin maken. cilinders laten boren en een paar nieuwe stoppen erin, kan ik weer even vooruit.
Ik heb nog effe oldschool zitten rekenen, daarbij ben ik er ook achter gekomen WAAROM Yamaha een kwartje en een halfje levert en niet verder gaan. De standaardboring van 64mm geeft 347,43472 CC, een boring met een overmaat van 2mm, dus 66mm geeft een cilinderinhoud van 369,48852 CC en dan overstijg je de grens van 350 CC, je zou in een hogere klasse verzekering, wegenbelasting, rijbewijs, raceklasse en verzin maar wat er lokaaal bepaald is gaan vallen.