Zoek
Yamaha Tweetakt Club Nederland

Forums

Yamaha Tweetakt Club Nederland :: Forums :: Yamaha tweetakt club Nederland :: Technisch Yamaha Tweetakt forum
 
<< Voorgaande discussie | Volgende discussie >>
Carburateurs regelen
Ga naar pagina       >>  
Moderators: RC, yamahatz
Auteur Bericht
twostroke for ever
05 May 2018 : 09:45
Geregistreerde deelnemer #723
Geregistreerd: 22 Dec 2017 : 09:53
berichten: 16
Ik was zo aan het denken, luchtregelschroef regelen bij een RD 350 ypvs.
Hoe kunt je in feite de carburateurs goed regelen als de beide inlaatkanalen met elkaar verbonden zijn????De ééne(of de andere) cilinder krijgt steeds mengsel uit beide carburateurs. Men zou, denk ik, de verbindings buis moeten wegnemen en de de openingen dicht maken. Of ben ik verkeerd???
Terug omhoog
R-Dre
06 May 2018 : 00:19
R-Dre
Geregistreerde deelnemer #160
Geregistreerd: 10 Aug 2013 : 22:21
berichten: 130
Ik meen me te herinneren dat die verbindingsbuis alleen doorlaatbaar is bij geactiveerde choke. Bij choke dicht heeft hij dus geen werking

[ Bijgewerkt 06 May 2018 : 00:23 ]

R-Dré



RD400C, TZRD(project ??)
Terug omhoog
twostroke for ever
06 May 2018 : 09:54
Geregistreerde deelnemer #723
Geregistreerd: 22 Dec 2017 : 09:53
berichten: 16
Ik bedoel niet de choke verbinding, maar de aluminium buis op de rubbers naar het inlaat membraan. De zuiger/cilinder "zuigt" via deze buis ook een klein deel aan de andere carburateur.
Terug omhoog
Castrol
07 May 2018 : 10:51
Geregistreerde deelnemer #402
Geregistreerd: 16 May 2014 : 19:43
berichten: 202
Laten zitten.
De werking van die verbinding is essentieel voor de timing van het openen en sluiten van de membramen.
Het heet "balanspijp". Als je een paar membramen bekijkt zal je zien dat deze in rust niet helemaal sluiten. Bij hogere toeren zorgt de veerkracht en daarna de overdruk wel voor sluiten, maar bij lage toeren cq startionair trekt het vacuum van de ene cilinder het membraam van de andere dicht. Althans, het helpt daarbij. Alle veranderingen maken hem slechter, ook die expansievaatjes. Hangend over de tank, draaiend aan de twee pilotschroeven krijg je hem op gehoor stationair gesteld als een scheepsdieseltje... Eerst helemaal dicht, nderhalve slag open en de rest is fingerspitzengefuhl en fijnzinnig gehoor. Ze kunnen ZO netjes stationair gesteld worden

[ Bijgewerkt 07 May 2018 : 10:57 ]

Terug omhoog
Castrol
07 May 2018 : 10:58
Geregistreerde deelnemer #402
Geregistreerd: 16 May 2014 : 19:43
berichten: 202
R-Dre schreef ...

Ik meen me te herinneren dat die verbindingsbuis alleen doorlaatbaar is bij geactiveerde choke. Bij choke dicht heeft hij dus geen werking

Ik weet dat jij dat uit ervaring ook weet, maar bovenstaande heeft niet tot gevolg dat je hem weg kan laten.


Terug omhoog
twostroke for ever
07 May 2018 : 12:18
Geregistreerde deelnemer #723
Geregistreerd: 22 Dec 2017 : 09:53
berichten: 16
Ik bedoelde de buis wegnemen en de openingen dicht maken om de carburateurs stationair te regelen. Daarna terug monteren natuurlijk. Dit omdat ik denk, als je de carburateur regelt "met de buis", de cilinder en carburateur die je regelt ook mengsel uit de andere carburateur krijgt. Ik denk dat omdat ik ondervind dat de motor weinig reageert op de regelschroef in vgl met andere motoren.
Terug omhoog
Castrol
08 May 2018 : 16:37
Geregistreerde deelnemer #402
Geregistreerd: 16 May 2014 : 19:43
berichten: 202
Er zit wel een ruime merkbare verandering in het effect van het afstellen. Dat chokeslangetje zit er wel tussen he? Anders loopt-ie ook klote en is het allemaal helemaal niet af te stellen.

Let op, het pijpje zal -misschien- invloed hebben op het stationair, maar als je gezond redeneert MOET je met die invloed van dat pijpie afstellen. Al die dingen die er omheenzitten hebben invloed op de prestatie. Je gaat niet de airbox, luchtfilter, uitlaten (en het balanspijpje) er af halen om het stationair dan optimaal te stellen en dan alles weer monteren om er dan achter te komen dat hij met al die troep erop ineens [****] loopt. En nogmaals: er gaat echt geen mengsel verloren omdat de ene cilinder wat van de andere zou pikken. Anderzijds zou ik zeggen: Stel het proefondervindelijk vast. Ik heb het altijd met het pijpie voorelkaar gekregen om hem 700, 800 rpm te laten draaien. Probeer het eens zonder pijpie, ik ben dan reuze benieuwd naar het resutaat. Uiteraard afdoppen... Enneh, stuk gaat ie er niet van

[ Bijgewerkt 08 May 2018 : 16:40 ]

Terug omhoog
twostroke for ever
08 May 2018 : 17:24
Geregistreerde deelnemer #723
Geregistreerd: 22 Dec 2017 : 09:53
berichten: 16
Ik probeer hem zo goed mogelijk af te stellen per cilinder. Dus één bougie eruit, verbindingsstuk er af, onderdruk meter in de plaats van de verbinding en dan regelen. Maar zowel op deze manier als met de motor op beide cilinders draaiende heb ik toch de indruk dat de motor niet veel reageert op de stelschroef. Ik kan de schroef bijna twee toeren verdraaien zonder toerental verandering.Op 700/800 tr krijg ik hem niet, dan ligt hij al stil(minimaal 1050tr). De schroef staat nu op 1 3/4 uit, de sproeiernaald op de diepste stand, maar op 3500 a 4000 tr/min (50km/h) is er altijd nog een sputteren alsof hij te rijk staat. Vlotterniveau staat op 21,5mm. Mijn ervaring zegt mij een gasschuif te plaatsen van 2.5 ipv 2. Maar ja, waar ga ik die nog vinden. Ofwel begin ik helemaal opnieuw met een vlotterniveau op 20,5. Heeft U ook een F2 (1988) met powerjet carburateurs?? De bougie kleur is met deze afstelling bijna goed, nog een beetje te donker, maar die sputter blijft mij storen bij de (hedendaagse) 30 en 50km/h zones. Ik heb er al aan gedacht om de gasschuiven iets aan te passen, maar als het resultaat tegenvalt, zit ik zonder gasschuiven. En.... in ieder geval dank U voor de reacties. Twee weten altijd meer dan één.
Terug omhoog
Ga naar pagina       >>   

Ga naar:     Terug omhoog

Publiceer deze discussie: RSS 0.92 Publiceer deze discussie: RSS 2.0 Publiceer deze discussie: RDF
Yamaha Tweetakt Club Nederland
© 2002-2018 Yamaha Tweetakt Club Nederland v1.0.4®
Opbouwtijd: 0.2327 sec, 0.0476 van dat voor queries. DB queries: 31. Geheugengebruik: 1,267kB