Forums

  • Fri Jun 05 2015, 10:42PM
    Tue Jun 09 2015, 11:14PM  
    Level 1

    Hallo iedereen!

    Ik ben al een tijdje bezig met een rd400 café racer project.
    Nou heb ik het blok helemaal uit elkaar liggen en probeer ik wat meer vermogen uit dit blokje te persen.
    Toen ik deze rd kocht was er al enig zins wat aan de cilinders gedaan. De vorige eigenaar heeft de poorten timing verhoogd met een 2mm dikke aluminium vulplaat onder de cilinders en de cilinders boven afgevlakt.
    Nu heb ik zelf 2 nieuwe platen van 3mm gemaakt en deze onder de cilinders gelijmd zodat ik de poorten timing meer naar mijn zin kan maken en ik voldoende vlees heb om bijde cilinders een identieke timing te geven.
    Ook heb ik de spoelkanalen in het carter dicht gesmeerd met aluminium epoxy en deze opnieuw form gegeven.
    En ik heb de midden poort die normaal vanaf de inlaat naar boven de zuiger gaat door getrokken naar het carter. zodat deze dus van onder uit het carter komt inplaats van door de gaten in de zuiger.
    Ik heb voor de geïnteresseerden hier wel foto's van.

    Nou was ik nieuwsgierig of er hier misschien mensen zijn die ervaring hebben met het kietelen van dit soort blokken.
    En wat zijn bekende problemen en kneepjes van deze blokken?
    Dingen zoals compressie verhoudingen, poorten timingen en gedrag bij hoge toeren?
    Ik heb namelijk wel eens vernomen dat dergelijke motoren verschikkelijke dingen gaan doen wanneer ze boven de 10000 11000 toeren komen... Dingen zoaks kruktappen die afbreken of verdraaien..
    Ook vroeg ik me af wat voor zuigers er aan te raden zijn en misschien wat tips en tricks voor het bewerken van de zuiger.
    Ik weet dat ze nog wel eens een grote hap uit het zuigerhemd aan de inlaat zijde weg halen, maar dat vind ik toch weer spannend inverband met stevigheid van je zuiger. Mijn voorkeur zou eerder uitgaan naar het groter maken van de gaten in de zuiger.

    Verder rij ik met de standaard 28mm carburateur met een set schuimfilters en een rd350lc uitlaat omdat die iets sneller is dan de originele 400 uitlaat.
    Ik ben van plan om een setje DG uitlaten te kopen en als ik later meer geld heb koop ik iets beters.
    Of zijn DG uitlaten gewoon zonde van het geld?



  • RC
    Main Admin

    Kijk hier eens:

    http://ytcn.nl/download.php?list.66

    Misschien heb je daar wat aan. :yes:
  • Level 1

    Ja die had ik al eens bekeken,
    Maar het enige wat hij aan zn cilinders gedaan heeft is een hogere poorten timing en een groot membraan er op.
    Nou is die poorten timing wel interessant, maar ik wil ze graag in graden weten. En hij heeft gekozen voor het drastisch verzwakken van de zuiger en dat is niet waar mijn voorkeur naar uit zou gaan.
    Ik zou graag poorten timingen in grade willen zien en compressie verhoudingen en dergelijke.
    Ik zal straks wel even wat foto's posten van waar ik nu mee bezig ben.
  • Level 1

    Nou zijn hier wat foto's van wat ik tot dus ver al aan het blok gedaan heb en waarom hij in eerste instantie uit elkaar moest.


    59 800x600


    28 800x600


    24 800x600


    59 800x600


    07 800x600


    Spoelkanalen dicht gesmeerd en opnieuw vorm gegeven

    12 800x600


    51 800x600

    03 800x600

    00


    52 800x600


    Een vulplaat gemaakt en onderop de cilinders gelijmd en cilinder weer gevlakt:

    50 800x600

    49 800x600


    16 800x600

    47 800x600



  • Level 1

    Niemand die hier in geïnteresseerd is?
    die specifiek hier ervaring mee heeft met deze 400tjes?
    Of überhaupt gewoon tips en tricks voor dergelijke "zware" 2takt motoren?
    Zoals compressie verhoudingen? Ik dacht eerst aan 13:1 maar hoorde dat dat al snel te hoog is voor zulke motoren en beter 11:1...

    Niemand ervaringen met DG uitlaten?
  • Level 1

    DG Uitlaten zegt me als oudgediende niks. Voorlopig ben je m.i. goed bezig. Er werden trouwens wel eens membramen van een (XXXXXXX weet ik effe niet meer) pasgemaakt, die hebben 6 klepjes. Daar staat in het oude rode forum nog wel wat over in, die gecombineerd met Carbon-kleppen lijkt menigeen een goede keuze. Wat je aan de onderkant van je cilinders pikt, geef je dat nog terug aan de bovenkant? Als je je blok af hebt moet je met je brommer naar Fedor Copal. Die maakt uitlaten op maat. Er is veel te koop, dat zal ook best goed zijn. Maar de touch die Feror er aan geeft is op alle vlakken merkbaar.
    Krukassen lopen stuk met hoge toerentallen door de gyroscopische krachten. Die moet je dus zien te reduceren. Nou heeft zo'n 400 al een "binnenrotor" en statorhuis, dus geen vliegwiel. Kijk of daar wat te halen valt maar dat zal niet veel zijn. Je zal er met een waterkoeler eerder last van hebben. Bij de ontsteking is ook veel te halen, een goeie electronische set is er makkelijk opgebouwd. Al is het maar die van een Waterkoeler.
    Verwacht niet heel veel snelle recties op dit forum, men is er af en toe.
    Mâhp heeft ook een keer een blokje gemaakt om 110 pk uit te krijgen, of iig de onderdelen er voor gekocht. Hij weet er geen tering vanaf maar wel wat je moet kopen smile
  • Mon Jun 15 2015, 04:19PM
    Mon Jun 15 2015, 04:23PM  
    Level 1

    Dat gat in de zuiger, is dat nou M6 of M8?

    Bullshit...


    Je compressieverhouding... Ben je niet tof? Als je er expansies op zet zorgen die voor een boost in de compressie waardoor je waarden van 1:15 kan halen, bij rondtrappen meet je dan 1:7 hooguit 1:8
  • Level 1

    Het is een compressie verhoudingen hé, niet de druk in bar...
    Compressie verhouding is de verhouding tussen je cilinder inhoud en het volume van je cilinder kop.Een algemene snelle en veilige compressie verhoudingen ligt tussen de 1:11 en 1:13.Bij 50cc (zoale mijn zundapp heeft) met een compressie verhoudingen van 1:13 is het volume van de cilinderkop 3cc.
    Bij een rd400 is het originele volume grofweg 26cc, en bij 1:11 20cc en bij 1:13 17cc.

    Ik heb ook al carbon plaatjes van 0,3 gemaakt, en later ga ik ook zeker een groot membraan er in maken.
    Wat wel al mooi vorm gegeven is bij deze RDtjes is het inlaatspruitstuk.

    Kwa ontsteking, misschien word dat wel een ontsteking van een rgv 250...
    Maar moet wel een mooi ligt rotortje zijn.

    En wat ik aan de onderkant er bij leg, moet er aan de bovenkant van af.

    Ik zal wel wat meer foto's posten als ik wat verder ben!
  • Wed Jun 17 2015, 12:44AM
    Wed Jun 17 2015, 01:23AM  
    Level 1

    Oh en ik loop nu tegen een probleem bij het voorbereiden op het afstellen van het motortje als hij straks weer loopt, en dat zijn sproeiers...
    Ik er zat in, en ik heb al die tijd gereden met 140, standaard is 120, en ik wou me goed voor bereiden en alle maten tussen de 140 en de 160 inslaan... Nou kom ik er achter, dat korte zeskante mikuni sproeiers schaars zijn... Zelfs bij ons in de werkplaats...
    Maar horen die er wel in? Of horen/kunnen er ook lange zeskante mikuni sproeiers in?
    Want die hebben we in overvloeden!

    Nou heb ik nog een set carburateurs liggen die ik bij deze motor kreeg, met in de ene een grote ronde mikuni sproeier en de andere een lange zeskant....

    Wat hoord er in?
  • Level 1

    lange 6kante, ik kijk later nog ff in me fotos
Moderator(-en):

Welkom


Gebruikersnaam of E-mail:

Wachtwoord:




[ ]
[ ]

Laatst Gezien Menu